دوشنبه 30 مهر 1397

امکان فعالیت رسانه‌های اجتماعی بدون نیاز به داده‌کاوی!

آیا تاکنون شنیده‌اید که بدون پرداخت هزینه، کالایی را دریافت نمایید؟ ظاهرا این روزها کارهای دنیا به شکل دیجیتالی با هم مرتبط بوده و به بیان خلاصه‌تر کاملا مبتنی بر داده هستند.


news



اما آیا رسانه‌های‌ اجتماعی می‌توانند به‌صورت رایگان و بدون برداشت داده‌های کاربران خود به‌کار گرفته شوند؟ یقینا یک فرد چنین تصوری دارد.

MeWe، گونه جدیدی از شبکه رسانه‌ اجتماعی است که در سال 2016 عرضه شد و استفاده از آن نیز رایگان است. بعلاوه این رسانه بدون هرگونه تبلیغات یا جاسوس‌افزار عرضه می‌شود. بنابراین چنین کاری چه‌طور امکان‌پذیر است؟ برای فهم این موضوع، شخصی با نام دیوید مک‌کورت از کالیفرنیا با مارک وینشتاین، مدیرعامل و موسس MeWe به‌صورت تلفنی تماس گرفت.

وینشتاین در این زمینه تازه‌کار نیست. وی می‌گوید که پیش از آغاز دوران نوجوانی مارک زاکربرگ مشغول ساخت پلتفرم‌های رسانه اجتماعی بوده است. وینشتاین پیش از انفجار حباب دات-کام با معرفی رسانه‌های SuperFamily و SuperFriends به موفقیت‌هایی دست یافت. بعلاوه وی چندین کتاب در زمینه حریم‌ خصوصی آنلاین را به رشته تحریر در آورده است.

اکنون با وجود شبکه MeWe، وینشتاین تصور می‌کند که مشکل ایجاد شده توسط فیس‌بوک را برطرف نموده است. این ایده الهام‌بخش زمانی مطرح شد که زاکربرگ اعلام کرد “حریم‌ خصوصی یک معیار اجتماعی مربوط به گذشته است.” وینشتاین اذعان می‌کند که این بیانیه برای او ناخوشایند بوده و وی تصمیم گرفته تا بستر جدیدی را ایجاد نماید.

وینشتاین، فیس‌بوک را یک “کمپانی داده” و نه یک شبکه اجتماعی نام‌گذاری کرده است. با وجود اتهام اخیر موسسه Cambridge Analytica و اخباری مبنی بر این‌که از هر 4 کاربر 18 تا 29 ساله، یک نفر از آن‌ها اکنون اپلیکیشن فیس‌بوک را حذف کرده‌ است؛ دیوید مک‌کورت اعلام کرد که در ابتدای امر نسبت به آمادگی اکثریت کاربران خارج از فیس‌بوک جهت مهاجرت به یک مدل متفاوت مردد بوده است.

با این‌حال وینشتاین، مدل قدرتمندی را ارایه نمود که در آن همه‌چیز واقعا در حال تغییر است. وی می‌گوید: “تقاضا برای چندین سال وجود داشته است.” همچنین خاطرنشان می‌کند که واتس‌اپ و اسنپ‌چت، فعالیت خود را به‌عنوان کمپانی‌های برداشت داده آغاز نکردند؛ شرکت‌هایی که با هدف سودجویی، کاربران را ردیابی می‌کنند.

عملکرد MeWe بر مبنای قوانین برنامه در زمینه حقوق حریم خصوصی شکل گرفته است. منشوری شامل 10 وعده که به رویکردی بی‌نظیر جهت اعتمادسازی، احترام و صداقت اشاره دارند. بند نهایی این لایحه اعلام می‌کند که کاربران MeWe در هر زمان حق دارند تا حساب‌کاربری خود را حذف نمایند. وینشتاین گفت: هر زمان که MeWe سیاست‌های خود در زمینه حریم خصوصی را تغییر دهد، این موضوع از طریق پیامک یا ایمیل حاوی لینک حذف حساب‌کاربری به اطلاع کاربران خواهد رسید. آیا به سیاست جدید علاقه ندارید؟ قضیه به همین سادگی است.

داده‌های موسسه Statistica برای 3 ماهه نخست سال 2018 نشان می‌دهند که نصب 94.24 درصد از کلیه اپلیکیشن‌های دانلود شده از فروشگاه پلی استور گوگل رایگان است. مطالعات دریافته‌اند که در صورت مطالبه مبلغی حتی معادل 1 دلار توسط توسعه‌دهندگان، نرخ دانلود برنامه‌ها نسبت به دوران رایگان بودن آن‌ها با افت فاحشی مواجه خواهد شد. حتی در سال 2018 نیز به‌نظر می‌رسد که اکثریت کاربران ترجیح می‌دهند تا هزینه خدمات آنلاین را با داده‌های خود و نه دلارهای جیبشان پرداخت نمایند. با این‌حال MeWe این مشکل را برطرف کرده است.

با وجود ناکامی سایر رسانه‌های اجتماعی، MeWe چگونه به موفقیت خواهد رسید؟

در بازی شبکه‌های اجتماعی مجهز به حریم خصوصی حرفه‌ای، MeWe تنها بازیگر میدان نیست. Vero حدودا 3 سال پیش عرضه شد و اکنون به‌سرعت در حال رشد است. این سرویس جهت اطمینان‌بخشی نسبت به عدم کسب درآمد از داده‌های شما و فروش آگهی‌های هدفمند برای بقا از یک مدل اشتراک استفاده می‌کند. Vero به منظور حفظ جایگاه خود، برای 1 میلیون مشترک نخست به صورت مادام‌العمر و رایگان ارایه می‌شود و حداقل اکنون به‌نظر می‌رسد که این سرویس کار می‌کند.

همچنین افرادی وجود دارند که برای دستیابی به متد عملکرد MeWe تلاش نموده و ناکام مانده‌اند. پروژه انگلیسی Togethera پیش از توقف در آگوست سال 2016 تنها برای مدت زمان 2 سال ادامه پیدا کرد. در حالی‌که این شبکه اجتماعی پشته‌ای با کاربری رایگان و ساختار بدون آگهی‌های تبلیغاتی و ضد داده‌کاوی اکنون در حالت آفلاین قرار دارد. در حال حاضر بر روی وب‌سایت شبکه این پیام مشاهده می‌شود: “زندگی دشوار است. پروژه نابود شده است.”

با این‌حال MeWe با سرعت به پیش می‌رود. کمپانی در ماه جولای اعلام کرد که یک قرارداد مالی اضافی به مبلغ 5.2 میلیون دلار را منعقد نموده و این معاهده مالی و سرمایه‌گذاری به منظور پشتیبانی مهندسی شبکه MeWe به‌کارگیری خواهد شد. به گفته وینشتاین، اکنون میلیون‌ها کاربر از MeWe استفاده می‌کنند و چشم‌اندازها نیز قابل‌توجه به‌نظر می‌رسند. بر اساس پیش‌بینی‌ها MeWe تا پایان سال 2019 دارای 30 میلیون عضو خواهد بود و تا پایان سال 2020 نیز این رقم به 150 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی‌ها بر اساس نرخ رشد فعلی مطرح شده‌اند و مدیرعامل نیز با اطمینان ادعا کرده که دستیابی به برآوردهای مذکور کاملا امکان‌پذیر است. پس MeWe چه‌طور می‌تواند در حوزه‌ای موفق شود که سایرین در آن به شکل چشم‌گیری ناکام بوده‌اند؟ برای شروع بایستی یادآور شد که MeWe بر مدل رایگان خود کاملا متکی نیست. این برنامه به‌صورت مادام‌العمر رایگان است؛ اما مجهز به گزینه‌های ممتاز فضای ذخیره‌سازی، ایموجی‌های پولی و مشخصه جدید صفحات (Pages) جهت رقابت با صفحات طرفداری فیس‌بوک است. به لطف جنبه تجاری محصول، بهره‌مندی از این قابلیت‌ها ماهیانه 2.99 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

MeWe پرو، سرویس ارتباط و همکاری برای کسب وکارهایی است که به شکل منقطع با یکدیگر رقابت نموده و درآمد کسب می‌کنند. به‌صورت خلاصه اگر MeWe طی ماه جاری، تعداد بسیار زیادی ایموجی را به فروش نرساند، دستاورد بزرگی نداشته است.

همچنین مارک وینشتاین توانست به عضویت هیئت مدیره و سمت مشاور تیم برنرز لی دست یابد. وجود این 2 عامل در یک شخص و جاه‌طلبی MeWe برای تبدیل شدن به نخستین شبکه اجتماعی رونمایی شده با پلتفرم هویتی قدرتمند و غیرمتمرکز مخترع شبکه جهانی وب می‌تواند شمایل وب را تغییر دهد. برنرز لی صریحا به MeWe اعتقاد دارد.

هیئت مشاوره‌ای MeWe نیز شامل نام‌هایی نظیر راج سیسودیا موسس وب‌سایت ConsciousCapitalism.org، فیلیپ روگاوی، متخصص خبره رمزنگاری، پروفسور UC Davis و الیزابت جی، کارشناس راهبرد و سرمایه‌ انسانی است.

دیوید مک‌کورت می‌گوید: “به عقیده من بی‌توجهی به اطمینان مارک وینشتاین نسبت به آینده MeWe، امری دشوار خواهد بود و وی فردی قابل‌اعتماد است. MeWe در ماه می سال جاری یک صفحه تبلیغاتی کامل در نشریه نیویورک تایمز را به خود اختصاص داد و ضمن اشاره به فیس‌بوک، هیچ‌گونه حمله‌ای را علیه این شبکه اجتماعی ترتیب نداد.

در حال حاضر MeWe با 8 زبان مختلف شامل ژاپنی و عربی قابل‌دسترس است. برنامه عرضه نسخه‌های کره‌ای و ایتالیایی نیز در دستور کار قرار دارد. کاربران می‌توانند از این شبکه اجتماعی بر روی کامپیوتر دسکتاپ و موبایل خود استفاده نمایند. شما در خصوص طرح مفهومی یک شبکه اجتماعی خصوصی و رایگان چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا این پدیده واقعا غیرممکن است؟

شارژ كارتريج
ما را در اینستاگرام دنبال کنید

پردیس چاپگر باران ٰینستاگرام.اینستگرام

به کانال تلگرام ما بپیوندید

شارژ تخصصی کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

سبد خرید شما
تعداد محصول 0
  1. محصول
  2. قیمت
  3. تعداد
جمع خرید شما 0 ریال
سبد خرید خالی کردن سبد خرید
دسته بندی محصولات
عضویت در خبر نامه
ایمیل
شماره موبایل


عضویت انصراف از عضویت